BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

24 December 2011

Doa Orang Teraniaya

Kita sebagai hamba tidak pernah terlepas dari ujian-NYA.. Kita yang mempunyai akal masih waras boleh berfikir untuk mengatasi setiap ujian yang diberikan.. Setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya.. Sekiranya kita ditimpa segala ujian tidak perlulah kita merungut..Redha setiap apa yang berlaku..Allah tu Maha Adil.. Setiap yang diberi semuanya bersebab.. Andai kata diri kita teraniaya, ada doa untuk orang2 yang teraniaya ni..tidak perlu kita membalas dendam terhadap mereka.. Dengan berkat doa yang diamalkan InsyaAllah akan memberikan kesan.. Bagi mereka yang teraniaya, amalkan doa ni..InsyaAllah..

video

Lemahkah Wanita?

Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah Dan lembut.....besar perbezaannya
Namun Ada yang tidak rela mengakuinya
Telah ditakdirkan ...kerana lembut wanita
Tidak gemar perbalahan.. Kecuali jika terpaksa
Lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima...
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja
Di pejabat sebagai kerani...di rumah sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di subuh Hari
Hingga jarum jam tegak bertindih jari

Lelaki yang mengaku kuat .celik Mata sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat...di kerusi malas longlai terlentang
Isteri dikatakan lemah...bergelut di dapur memasak
Suami yang mengaku gagah...bersantai di hadapan TV tidak bergerak
Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak
Menyapu sampah,mengemas rumah yang berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesak
Berehat,menonton TV sambil tergelak

Dalam diam wanita dianggap lemah...terus berlumba dengan masa
Memandikan anak, melipat pakaian Dan membasuh baju
Kakitangan semua digerakkan dengan laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu
Sebelum solat Magrib untuk sujud... Menyembah yang Satu
Makanan dihidang selepas solat
Selesai kerja rumah,anak-anak diajar mengaji
Sedang suami tersadar semula seperti tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji

Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan
Lelaki terpelajar celik hati... Ingin menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita....
Memberi kesedaran supaya segera bangkit
Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adat tradisi

Hukum agama telah terpapar
Tugas suami mengemas rumah,menjaga anak
Membasuh pakaian,menyediakan makanan
Jika suami tidak terdaya melakukannya
Seorang pembantu wajar disediakan
Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
Tidak mampu menerima perubahan
Rela bertahan bagaimana jua
Asalkan cara hidup tradisi terus dinikmati

Dalam diam
Wanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan





UntukMu Teman

Kalau ade perasan ada 3 entry pasal video kan..haa rase lega n senang hati dah bile permintaan sahabat2ku telah ku tunaikan..moga kalian ingat semula kenangan2 kite sepanjang perkenalan kite di sekolah..dimana tempat kite menimba ilmu yang menjadikan diri masing2 berjaya sehingga hari ini..moga kita akan lebih success pada masa mendatang..rindu korang semua..moga satu hari nanti kita dapat jumpa lagi reramai macam dulu kala..

ku harap persahabatan kita akan kekal selamanya hingga nafas terakhir kita..lets go watch this video..
lagu ni khas untuk kalian yang bernama sahabat2 ku..ku amat merindui kalian..
siyez..rindu giler dowhhh..

video

23 December 2011

Kem KEKAS Kat Selai...

Khas buat ex-student 5 Bestari 2008 lagi...bagi sesape yang pegi kem KEKAS ni videonye..tengok la gelagat memasing yang tak tentu arah tu..ada yang buat iklan colgate..ade yang macam tarzan..tergelak tengok gelagat korang sebab teringat nape korang cmtu..sebab aku kan ade kat tempat kejadian..hahaha
korang layan la video ni k..adiossss

video

Top A Star Student Camp

Khas buat ex-student 5 Bestari 2008 SMK MAOKIL...Korang ingat lagi tak kem yang kite penah join sebelum SPM dulu?? Ingat lagi tak time tu kite semua keje nangis jek sepanjang kem..orang 2 brainwash kite cukup2..asik2 nangis..nak2 ketik da macam hape dah..haha ingat lagi tak?? kalo tak ingat jom layan video kt bawah ni..macam2 gelagat ade..sedih banyak la..haha

video

Video Kelas Tersayang

Tengah dok belek2 external hardisk aku yang da tepu dengan tah hape segala macam ni aku terjumpa la ape yang menjadi kenangan kite sekelas..layanlah puas video kat bawah nih..ingat tak cikgu zairi ngajok ngan kite dulu time jamuan kelas?? sian sape yang kene marah ngan dye time 2..tapi seronok jugak la walaupun cikgu kelas kite tak dek kan..ape bole buat da dye tak nak join kite..huhu..jom layan video nih..zaassss~

video

Cuti-cuti Malaysia

Ada berapa hari lagi cuti semester untuk semester ni.. Saat yang sepatutnya dihabiskan bersama family tercinta dihabiskan dengan menghadiri kelas Microsoft ASP.NET selama 3 minggu.. So, sisa2 cuti semester ini akan ku gunakan sebaiknya bila sudah pulang kepangkuan bonda dan juga ayahanda..Rindu sungguh kepada mereka..3 minggu kelas ASP bermakna 3 minggu jugalah ku tidak pulang ke kampung halaman..huuaaaaa sedihnyeeee...kalau ikutkan hati tgari tadi jugak ku pulang..tapi apakan daya..ku ada tugas lain yang perlu kuhadiri..kalau diberi pilihan pilih family or tugasan ini, sudah pasti ku pilih family..kerana family adalah segalanya..

~Teluk Dalam Resort~
~survey2 gambar kt uncle google~
25 dan 26 Disember2011 ini ku akan menghadiri TEAM BUILDING PERSADA IPTA 2011 kat Teluk Dalam Resort..Sambil2 tu bolehlah honey bulan dengan insan tersayang ku yang turut sama pergi..hehee Semoga semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang kesulitan hendak-NYA..Lepas balik dari pangkor tu, takkan ku lepaskan  peluang untuk kembali ke kampung halaman ketemu sama insan tersayang.. Kawan2 lain mule melayari percutian mereka, tapi aku still lagi kat umah sewe bersama 2 orang lagi sahabatku..huhu sunyi rumah..aman damai rasanya tanpa kicauan manusia2 lain..oppsss salah pulok..kicauan kan untuk burung aje..hehehe aahhhh pedulik ape..aku punye suke la kan..hahaahaa

~Teluk Dalam Resort~
~survey2 gambar kt uncle google~

20 December 2011

Harapanku

Thanks to someone yang buat pintu hatiku terbuka dan tenang pada jam ketika ini..kerana terbaca penulisan insan tersebut, hatiku kini menjadi lembut dan ingin terus lembut untuk selamanya..yaa...pengalaman akan mendewasakan kita..dengan adanya pengalaman, akan berlakulah penambahbaik dalam diri kita..insyaAllah..mudah mudahan niatku untuk berubah akan terlaksana dengan bantuan diri sendiri dan bantuan orang sekeliling..segala kesilapan lampau akan ku jadikan pengajaran buat diriku.. Syaitan sentiasa ada disekililing kita..yang tidak penah tahu erti penat untuk menyesatkan manusia...berharap harapanku untuk berubah kepada lebih baik akan terlaksana..

Bukanlah perubahan yang mendadak yang ku inginkan..tapi memadailah berubah kepada yang lebih baik dari sekarang..ku berjanji pada diriku untuk berubah sebaiknya..harapan dan impianku kini mudah mudahan akan tercapai..moga segala rintangan akan dapat kuhadapi dengan tenang.. bukan nak hebah pada semua orang tentang harapan dan niatku ini..tapi sebagai hitam putih perjanjian dalam diriku ini..aku bukan kuat untuk menghadapi segala ujian yang diberikan..akan ku tunaikan janjiku ini dengan sebaiknya..ku mengharapkan segalanya berjalan dengan tenang dan terlaksana harapanku ini..InsyaAllah..dengan izin Allah tidak akan ada mustahilnya..doakan untuk diriku yang terbaik..=)

18 December 2011

Rindu Family

Ari ahad yang membosankan..hajat nak balik kampung semalam terpaksa dibatalkan..huhu sedihnye..da la rindu kat mak n ayah..da cakap kat mak nk balik tapi terpaksa pulak cancel..sebab nak uruskan baikpulih siling n bumbung umah sewe..memang la bukan aku yang betulkan..tapi kene la aku uruskan sume..tepon tuan umah..tepon tukang..kalau tuan umah dekat tak pe..ni bapak jaoh kat penang sane..nak pulak dia datang tengok..so tepon ajelah yang mampu..huhu sume settle dalam 3 lebih..nak balik pon da petang sangat sebab ari sabtu..kalau ari jumaat tak pe jugak sebab ari sabtu ahad ade masa lagi nak duduk umah..ni ari sabtu..memang tak la kan..ari ahad da kene balik semula..buang minyak kete jek setangki..da lah ngah darurat skarang nih..haishhh makan jela ape ade..g mane2 ase nak jalan kaki je jimat..tapi...hurrmmm

arini pulak dah bosan yang amat tak tau nak buat ape..nak kua tengah darurat pulak..duit blanje cukup untuk makan seminggu jek lagi..nape la kete tak boleh isi air jek untuk gerak..kan bagus kalau gune air jek..tak de la aku kering macam ni.. walaupun badan tak kering..haishhh bosan sungguh..mau kua lepas ni kene jalan kaki aje la gamaknye..naik bus pon ok jgk..da darurat ni boleh aje..dulu sbelum ade kete boleh je jalan kaki n naik bus pegi mane2 kan...nekad la sem depan pulang kete kat ayah aku..hidup susah macam dulu lagi bagus..jimat duit sume..duit ptptn satu sem bese cukup2 untuk satu sem..bile da gune kete, tak smpai setengah sem dah lesap sume..haishhh sian kat mak ayah aku..aku asik mintak duit je..naik segan pulak..lagipon dengan result aku macam tu memang tak patot aku dapat kete..so aku nak pulang balik kete tuh..simpan aje kat uma..gune time balik kampung aje lagi bgus..jimat sgalenye..huhuhu

cuaca pon buat sayu jek ati aku ni..huhu rindu kt mak n ayah..rindu anak2 buah yang cumel2 blake 2..lame dah  tak jumpa mereka..huhu masa yang sepatotnye aku habiskan kat umah waktu cuti ni hancus begitu saje..huhu da ler sedih ngan exam 3 microsoft.Net smalam..arghhhhh kalau tau macam ni lebih baik duduk rumah layan mak ayah aku je..tak de la membazir duit  kat aku..huhu sian mereka.. hishhh nape la cuaca arini buat aku lagi sedih jek.teringat kat family sume..kalau la sekarang ni aku kat uma, mesti sronok aje..huaaaaaa mau balik...tah ape kabo mereka sume tu ye?? ishhh aku paling benci bile rase rindu ni datang..mesti nak meleleh aje air mate nih...hurmm ape pon tak boleh laaaa...sabarlah wahai hati..rindu pasti terubat nanti..

Terima Kasih Sayang

Tak pernah tefikir nak mintak macam2 kat sayang saye..tapi..apakan daya..rezeki jangan ditolak..musuh jangan dicari..walaupon kadang2 musuh tu datang dengan sendirinye..kan3?? Teruja sangat dua hari ni..saje je cube nasib..kot2 dapat kan...smalam  mintak dye belikan kasut..dapat pulak..hehe arini pulak dapat lagi beli bende yang tak pernah terfikir nak mintak..rase kesian pon ade bile mintak..oppss bukan mintak..cube nasib adik bradik mintak..haha..."rejeki" kate orang jowo tuh..cube nasib..tapi dapat pulak betul2...sayangnyeee kat dye..mekasih sangat ye awak..sayang awak sangat..bukan sebab awak da belikan macam2..tapi sayang saya kat awak dari dulu sampai skarang tak pernah berubah walaupun saya suke marah2 awak..huhu nasib awak kot..hihihi.. saya janji kat awak saya akan jaga barang ni macam mane saya jaga barang kesayangan saya..hehe tak akan saya tukarkannye dengan yang baru lagi..hihihi mekasih sangat2...


tadaaaaa...ni la y baru beli tadi...wlupun tak semahal samsung galaxy  y  yang terbaru tuh..
yang kaler merah tulah saye punye..merah ye bukan pink... yang sebelah 2 sayang saya  punye..
saje je beli same.. sehati sejowo bak kate orang jowo..mampuihh kne maki ngan orang jawa kalau dengar aku cakap macam nih..

sungguhpun handphone ni tak secanggih handphone kamu2, tak pe..yang penting saya tau menghargainya.. saya yang tau segalanya..huhu so saya gumbira ke tak gumbira ke..tu saya punye pasal la kan..hak masing2..
terpulang la kalau2 ade yang cakap setakat handphone ni pon nak kecoh ke hape.lain la kalau iphone ke ape kan...alaaahhh ade aku kesah..ini blog aku yang punye..so..lets go..zasssss~~

14 December 2011

Doa Pendekat Jodoh


wahhh jodoh tuuu..kali ni cite pasal jodoh la pulak..skarang ni cuti skola..ramai yang buat majlis kahwin kan..alhamdulillah..jodoh mereka sudah sampai..tapi macam mana pulak bagi mereka yang masih belum sampai jodohnya?? memilh sangat ataupun memang dah takdirnya belum sampai jodoh pada usia sekarang?? rasenye tak salah kalau ada usaha untuk mencari jodoh kite tu..ade pendapat yang mengatakan kalau kite nak tahu jodoh kite tu, kite boleh buat solat istikharah..rasenye pendapat tu betul..bagi yang da jumpa, boleh la amalkan doa pendekat jodoh kat bawah ni tok mendekatkan lagi jodoh tu..amalkan selalu ye...bagi yang ada memendam perasaan kat seseorang yang diminati tu boleh juga amalkan doa ni..sebut skali name nye tu..hehe mudahkan ISLAM ni?? macam2 ada..tak perlu guna cara bomoh2kn nih..gunakan ayat2 yang ALLAH dah turunkan tu sebagai doa kite..insyaALLAH segalanya dipermudahkan..so apa tunggu lagi..jom baca dan amalkan doa dibawah ni..mudah-mudahan sampai la jodoh kite tu ye..





"Ya Allah, jadikanlah dia (sebut nama orang yang inginkan jodoh) dikasihi pada hati2 mereka yang beriman dan gembirakanlah dia (sebut nama orang yang inginkan jodoh)dengan kekayaan sehingga seratus dua puluh kebaikan. Allah adalah sebaik2 pemelihara dan Dia amat mengasihi daripada segala2nya"


Gantikan sebutan yang bertanda bulat (dia) kepada sebutan pada jodoh korang.

  • Contoh pertama - jika yang berdoa itu perempuan untuk jodohnya : ALLAHUMMAJ ALHA kepada HU (dia lelaki dan sebutkan terus nama lelaki yg ingin korang di jodohan)
  • Contoh kedua - jika yang berdoa itu lelaki untuk jodohnya : ALLAHUMMAJ ALHA (dia perempuan dan sebutkan nama perempuan yang ingin korang jodohkan)
  • Contoh ketiga - Jika ingin doakan untuk diri sendiri atau mereka atau kami, tukarkan kepada sebutan HA mengikut sebutan2 yang telah di berikan.
NA - kami, HUM - mereka, NI - saya  HU - dia (lelaki), HA - dia (perempuan)



10 December 2011

Setan Facebook

Hari Sabtu kalau dah tak ade benda nak buat, memang kompom2 tido aje kat uma..Tak pon merayap tah mane..Tapi aku kene datang kampus untuk blaja ASP.NET... "Ko ade??" ahaha ayat best dgunekan bile kawan2 lain tak ade bende yang kite ade...Tadi lepas lunch, masuk kelas tengok lecturer macam tak de jek..skali ade plak upenye..Tapi lambat plak nak start kelasnye..so ape lagi..masing2 berpesbuk n dota..aku pon tengok la 1 video yang kawan aku post..tgk macam best jek..aku pon ajak la kawan sebelah aku tengok same..wahhh video hantu upenye..tajuknye "setan facebook"..terjerit2 aku tengok..haha mane taknye..ngah tengok video tetibe kawan aku tanye tadi jalan jam ke tak??..syok pnye borak, tibe2 mate nak tengok skrin pc..ha hamek kau tengok hantu datang...hahaha bergema 1 lab dbuatnye..tapi bukan nak serik kan..still teruskan jugak..wahhh banyak pulak part2 yang buat aku menjerit2..nasib la lecturer sporting moting..haha


tengah syok tengok video, kelas mule pulak..so stop dulu la.. bile da 1 jam lebih blaja n modul abis tok arini, lecturer pon bagitau kami sume boleh buat ape pon..nak facebook ke game ke.. tapi kene janji esok kene study tok exam..ape lagi..laju je aku bukak video 2 lagi nak tengok kesudahannye..sume tanye ape yang ktorg tengok sampai jerit2..aku ade post kat wall pesbuk aku..tengoklah..dorg pon tengok la..sume budak pempuan tengok video yang same kot..wahh aku ase aku paling meriah menjerit..mau taknye..da memang penakut, lagi mau tengok..hehehee sebab best cte tu.. sampai lecturrer aku tergelak tengok aku menjerit..korang nak tengok video tu?? meh tengok kat bawah ni..


08 December 2011

Duit Boleh Beli Segalanya???

Sape kate duti tu tak penting?? Memang la penting sayang..Tapi duit jugak kadang2 tak penting sebab duit tak boleh beli segalanya..Duit boleh beli barangan ape jua yang kite nak..Tapi kasih sayang, kawan, kepercayaan, cinta n macam2 lagi tak boleh dibeli dengan duit..Cinta mungkin boleh dibeli dengan duit..Tapi hanya untuk orang2 yang hanya memandang pada kebendaan saje..Senang cakap mata duitan la..Orang kalau ade duit mesti ramai yang suke..Nak2 kalau orang 2 anak orang kaye konon2nye la...Lagi la ade je yang nak kan??


Tapi sayang..Kekayaan yang diberi tu tidak digunakan dengan sebaiknya..Mak n ayah aku slalu pesan...Ade duit jangan lupe sedekah..ye mak...ye ayah..pesan tu memang tak kan lupe..sentiasa ingat..ok.. Sambung balik..Bile dah kaye 2 jangan lupe daratan..Jangan lupe dari mane datang kekayaan tu..Jangan bongkak..Jangan gebang sane sini la senang cite...Orang kaye yang betul2 kaye, tak lupe dari mane asal mereka dan yang penting tak akan menunjuk-nunjuk kekayaan yang ade..Maksud menunjuk-nunjuk kat sini, cara berpakaian..cara berbelanja n so on..tapi yang tak boleh blah kalau cara berkawan nih..Ade sesetengah orang yang kaye tak sebetul-betul kaya ni ade ke nak bezakan taraf tok berkawan kan..mesti ade punye..kompom lah...Tak nak kawan ngan orang tak kaye..penting ke kekayaan tu??


Bagi aku orang yang serupa macam tu la kan..Orang yang baru  kaye..so dye kene blagak banyak la..untuk ape?? mungkin la kan..mungkin untuk biar orang pandang n biar orang tau ohh kayenye dia!!! hahahaaha...Tak baik macam tu..bongkak namenye tu..aku bukan ape..aku bosan tengok sandiwara duniawi orang2 macam tu..nak tergelak kadang-kadang pon kesian..so tengok n layankan ajelahhhh..


Orang kaye yang sebetul-betul kaye ni boleh dikategorikan orang yang kaye dengan harta bende dan juga kaya dengan ilmu serta agamanya..kaya harta tak bawa ke akhirat..kaya ilmu dan agama akan di bawa hingga ke akhirat..betul tak ape aku cakap?? kalau salah tolong betulkan..aku cakap hanya apa yang aku tahu jek..almaklumlaaaa aku belum cukup ilmu lagi nak berkata-kata selebihnya..

04 December 2011

Pengorbanan

Kehidupan sebagai pelajar sememangnya memerlukan pengorbanan. Tidak kira pengorbanan daripada segala apa jenis sekalipun, pengorbanan itu harus diteruskan bagi mendapatkan kejayaan..Sejak dua menjak ni agak berbezalah dengan semester2 sebelum ni..Kalau sebelum ni boleh berehat setelah belajar selama 5 bulan..Tapi sejak umur meningkat dan semester sudah menghampiri tirai ke peringkat akhir, masa cuti tiada erti lagi untuk berehat.. Cuti semester lepas dihabiskan dengan Latihan Industri dan cuti semester ni pulak dihiasi dengan kelas bagi melayakkan diri untuk memiliki sijil pentauliahan profesional..Tapi aku bersyukur kerana keluarga yang amat memahami terutama mak n ayah..Mereka berkorban untuk mencari rezeki untuk kami sekeluarga dan juga untuk perbelanjaan aku sepanjang aku belajar di universiti..Walaupun hanya tinggal aku dan adik aku yang menjadi tanggungan mak n ayah, aku terasa segan yang amat tat kali mahu minta duit belanja..Tapi apa kan daya..kalau tak minta alamat tak makan la..Walaupun aku dibesarkan dalam keluarga senang, mak n ayah tak pernah ajar kami 6 beradik riak dengan kelebihan yang ada..Mak n ayah selalu pesan..Ade duit sikit jangan lupe sedekah walaupun sikit..Setiap kebaikan yang dibuat pasti ada kebaikan yang akan datang..Pengorbanan yang mak n ayah lakukan terhadap aku akan ku balas dengan kejayaan walaupun tak kan terbalas segala pengorbanan yang mereka dah lakukan..

03 December 2011

Tips Penjagaan Kesihatan Munurut Islam

1. Mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. InsyaAllah jika anda yang mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti berkesan).


2. Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan dengan membuat amalan spt :-
Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak berkumpul. Kita boleh saksikan orang yang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.

3. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya, InsyaAllah jauh dari penyakit.

4. Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

5. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. Di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidak balas biokimia yang terhasil dan boleh merosakkan usus kita.

6. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).

credit to Solihin Zubir =)

28 November 2011

Masalah

lagi2 masalah kawan..
kenapa la tak sudah2 sumenye..
ckup2la sume ni..hentikan sume..
ape faedah sume tu n ape bahagianye sangat??
bahagia ke tengok kawan sendiri merana??
itu ke tanda sayang sorang kawan??
kawan yang baik tak kan buat kawan sendiri macam tuh..
kate da besar panjang..tak kan lah tak boleh fikir..
betul2 tak faham dengan orang sekarang nih..
kawan makan kawan..
ape korang dah tak de makanan lain ke??
banyak lagi makanan yang boleh d makan..
nape kawan jugak yang nak d makan..
betul2 tak faham...
~sekadar hiasan semata~


26 October 2011

Hari Bahgia Kami

23 Oktober 2011 tarikh yang bermakna sekali..
bermakna untuk diri sendiri dan juga diri my syayang..
walaupon hanye diploma yang mungkin org tak pandang sangat kan..
tapi amat bermakna pada mereka2 yang dapat menghabiskannya dengan jayanya..huhu (sekema la pulok kn)
bermakna pada my sayang sebab dye dapat abiskan diploma dlm masa yang sepatutnya(3 tahun=6 semester)
bermakna pada aku sebab dapat teman dye n family dye seharian..
pagi2 lagi aku g jemput parents dye kat tol Ayer Keroh..
pagi2 tu mak mertua call..huhu
bawa mak n bapak mertua g kampus n teman diorang kat sane..
lepas dorang sume masuk, aku g pulak teman adk bradik dye kat lua sebab pas masuk hanya 2 org khas untuk mak ayah dye..
lepas dye kua, ktorg bergambar ramai2..aku amekkan gambar dorg 1 family..

then dorg pulak amek gambar aku n dye berdua..wahhh bahgia hidup masa 2..
dihargai n direstui..walaweyh..

lepas settle bergambar kat kampus, ktorang g makan pulak kt melaka mall
n then bergambar kat studio..
alangkah bahgia hidup aku masa 2 macam da jadi family pulak..haha
masa bergambar kat studio aku pnye la tak nak tapi kne paksa pulak ngan mak n bapak mertua..
terpaksa masuk la jugak dlm gmbar 2..terkejot oden ble dye plih gmbr family yang ade aku kat dalam 2 tok jadi gambar paling besar..
then ktorg gerak ke masjid n then salam2 tok balik..
lepas sume balik aku ajak dye balik g kedai gambar td tok tukar saiz gambar yang dye pilih..al maklum la..
belum ade ikatan tapi gambar aku terpampnag kat dinding umah dye nanti..
kalau jadi takpe..buatnye tak de jodoh..abis sume nanti..huhu 
btw, congrats 2 my syayang..syg lebih kt kamooo~



23 August 2011

manusia diciptakan bukan untuk hidup sendirian..

manusia diciptakan bukan untuk hidup sendirian..
sape yang boleh hidup tanpa teman walau sorang pon??
ade ke?? memang tak de..
bila berkawan tu pasang la niat yang baik..
berkawan secara ikhlas..
bukan kerana untuk mendapatkan kepentingan untuk diri sendiri..
bila berkawan hanya untuk mendapatkan kepentingan diri sendiri, akan memakan diri nanti..
ALLAH tu adil..tak payah tunggu kat akhirat untuk bagi balasan..
cash mase kat dunia pon da banyak berlaku..
so pada yang kat lua sane tu..berkawan biar dengan hati yang ikhlas..
bukan untuk mendapatkan kepentingan saje..
sekadar ingatan kepada diri sendiri dan juga sesiapa yang baca ni..

kErInDuAnnn

bulan puasa bulan mulia yang sentiasa dinantikan semua umat islam..
dah hampir sebulan berpuasa...huhu 
sedihnye dah nak raye..
pape preparation pon tak dek lagi..
baju raye pon tak beli lagi..
kuih raye jek mak da beli..aku beli kuih tart jek..
beli khas untuk anak buah kesayanganku..
2 pon tempah ngan akak tempat aku part time..
tiap kali pandang kuih tart..
kompom sedih gile sebab ingat kat anak buah kesayangan 2..
ape pon tak bole..
lame gile tak jumpe dye..
bulan puasa ni baru 2 kali jumpa dye..
lame kot dye tak balek sejak kne hempap canopy kat rumah jiran wat keje kawen..
da 6 tahun umurnye..skali jumpa aritu da beso gile budaknye..
da sampai bawah ketiak aku kot..
panjang x panjang budak 2..
geram jek bile dengar dye bebel..kalah org tue..
ape pon tak boleh la ngan dak kecik yang da beso ni..
aku dapat raye nanti, memang kne smack down ngan aku...
rindu sangat la kat kau buah atiku..dari kecik jaga kau naziff..
da beso pon..
hape pon tak bole larh...

06 August 2011

pArT TiMe jOb

bersempena dengan bulan ramadhan yang mulia ni...
elok la elakkan daripada perkara yang boleh mengurangkan pahala kite..
so..
dengan mengambil langkah untuk tidak berasa sakit hati dan
 juge geram yang amat dengan manusia2 yang tak tau nak cakap jenis ape tah 2 kan...
aku pon buat part time kat parkson melaka mall..
aku dapat kat bahagian antioni kids...
sepanjang aku kerja 2 memang syiokkk laa...
sebabbbb....
aku rase sangat3 happy & tenang wokkk...
tak rase macam dok umah...
dok umah wat sakit pale n otak jek..huhu

sebelum aku hanyut dengan segala macam masalah manusia2 tu semua..
lebih baik aku buat haluan n ikut pale aku sendiri..
cam pe yang de makhluk tu cakap kan..huhhhhh
cakap aku ikut pale aku jek..
heyyy..aku punye suke la..
aku tak susahkan hidup orang pon bile aku ikut pale aku..
tak kan aku tak nak ikut pale aku..da pale aku melekat kan..
tak kan nak tanggalkan n letak kat bilik ke kt dalam almari ke..ape daaa

aku tau ade yang perlekehkan bile aku cakap nak keje..
sebab dulu ade la manusia 2 cakap..arghhh...malas aku pk pasal kau la manusia..
aku da happy dengan hidup aku skarang ni..aku xsusahkan hidup sape2 pon..
hidup aku, aku punye suke nak buat macam mane..
bukan yang hanya tau cakap orang tapi diri sendiri yang buat..
btw..thanks to Antioni Kids yang sudi ambil aku jadi promoternye..
~hiasan semata~


14 July 2011

APA JENIS KAWAN KORANG NI???

adat berkawan mesti ade je masalah kn2..
tak semua kawan 2 baik n  tak semua jahat..
kawan akan dicari bile susah...
dan akan ditinggalkan bila senang..
2 perkara biasa yang aku kena..
tapi tetap kene sabar sebab sayangkan kawan..
tapi sabar pon ade jugak batasnye..
bila susah kite ni la yang dicari..
bila senang..kite ni pon xkan dipandang kan..
aku kene jugak sabar dengan orang macam ni la..
bukan sebab takut ilang kawan..
sebab malas nk ambik kesah..buat sakit ati jek kan..
buat hal sendiri lagi bagus..
lagi pun tak susahkan sape2 bile aku buat hal aku sendiri..

kalau bab cakap blakang 2 perkara biasa kot bagi orang2 jenis macam 2..
ape de hal kn bagi orang yang jenis cakap2 blakang ni..
depan bukan main lagi nampak baik..
pijak semut pon tak mati..ibarat macam tu la kan..
bile orang buat salah 2 tegur la..
tapi kenapa tak berani tegur???
takut ke?? 

kalau jenis aku ni la kan..
aku akan bgtau kt kawan baik dia dulu...
sebab aku takut bile aku cakap sendiri..
nanti dia akan kecik ati...
tapi bile da bgtau kt kawan baik pon tak jalan..
memang aku akan cakap sendiri la..
haaaaa...baru syiokkk...tau kecik ati..
kat si kawan baik tadi aku da cakap awal2..
suruh cakap kt kawan 2....
tapi tak nk..tak pela aku cakap sendiri..
haaa...skarang tau pulak dua2 sakit ati..

yang jenis kawan cakap blakang tu plak..
cakap blakang pandai bukan main..
tapi bile kawan da bgtau sendiri kt kawan yang slalu kene cakap blakang 2..
buat tak endah jek..
tak nak masuk campur konon..
nak tunjuk dia la kawan yang baik..
piiirrraaahhhh...

kau cakap blakang..kau kutuk macam2...
tak pulak kau brani cakap depan..
bile aku cakap sendiri kat kawan 2 tau pulak kau senyap....
buat muke dengan aku....
tanda sedih la konon kan aku cakap kat kawan 2 sendiri..
hohohohohoooo kau cakap blakang bukan main lagi...
kawan jenis ape korang ni ha???
kalau betul2 kau brani..cakap depan la weyhh..
ape cakap2 blakang kan..

moral of story :: carilah kawan yang boleh bimbing kite..bukan kawan yang merosakkan kite...tak payah layan orang yang hanya cari kite bile susah dan tinggalkan kite bile senang..ikut la cara masing2 nak pilih kawan macam mane... (ini nasihat daripada mak ayah ku untuk diriku)

08 July 2011

E-RELOAD HANYA DENGAN HANDSET ANDA!!!!!

BUSINESS Eload TOPUP :
1- MODAL KECIL (untung yuran pendaftaran, jual topup, untung komisen jualan ejen.)
2- Tidak perlu simpan stock. business lain kena simpan stock untuk dijual yang banyak, betul ?
3- Minimum tambah modal hanya *RM30 keatas, semua orang mampu memulakan perniagaan ini TERMASUK anda, betul ?
4- Kalau mampu , kenapa tidak ambil peluang ini cuba perniagaan ni ?
5-SOALAN ni tanya balik DIRI anda, anda tahu jawapannya= SIAPA X NAK BELI TOPUP? jawapannya: semua org nak dan prepaid smkin meingkat, so pastikan eload topup ni business yang pasti boleh, sesuai untuk meceburi.
6-Selepas daftar ANDA boleh cari agent,kawan2.family,rakan sekerja MECEBURI INDUSTRI ini, dan anda dapat untung YURAN PENDAFTARAN drpd mereka.
7- Macam mana dengan ANDA ?

_____PENRERANGAN Eload topup BUSINESS______

KAMI akan daftar "number hp asal" (x akan kacau) anda cth:0137929892" 
selepas saya daftar, so u boleh start business@ dengan hanya SMS top up bagi customer.

Contoh SMS TOP UP bagi customer
cth:0137929892 celcom RM10 
SMS TAIP: 0137929892.C10 
sent to 0123456123 then, 
the system akan automatic top up bagi no hp customer.(anda akan dapat "report" success or fail dan baki/ CUSTOMER dapat sms juga)

Digi- D / celcom-C/ maxis-M / HOTTICKET=HT / check balance- BAKI

MINIMUM TOP UP
 maxis/ MINIMUM TOP UP RM3-100
DIGI/celcom/TUNETALK MINIMUM TOP UP RM5-100
HOTTICKET = 15

PENGIRAAN KEUNTUNGAN
Aggap CELCOM 3% untung:
Anda bank in RM100, sistem akan masuk RM100 dalam account TOP UP kamu,
bila anda top up RM30 kpd customer,system akan tolak RM29.10 SAHAJA, 
(BUKAN RM30) . SO U SUDAH UNTUNG RM0.90. balance (100-29.10= 70.90).
*guna calculator
RM (NILAI U JUAL) DARAB 3% = UNTUNG 
RM10* 3% = RM0.3 /
RM5 * 3% = RM0.15/
RM3 * 3% = RM0.09 /

3%/100 * RM10 = RM0.30 /
3%/100 * RM5 = RM0.15 /
3%/100 * RM3 = RM0.09 / 

CARI DOWNLINE DIMANA?
Mana2 SAHAJA,SEKOLAH/UNIVERSITI /Di FACEBOOK /
Dimana2 sahaja, kawan2 /family, /kedai runcit. /
hostel universiti. /computer shop (cc) 

CARI DOWNLINE DAPAT APA ?
 CARI DOWNLINE , AMBIL YURAN PENDAFTARAN DENGAN DOWNLINE ANDA 
YURAN PENDAFTARAN DITENTUKAN OLEH ANDA/ SET SENDIRI

contoh: (kami telah berjaya)
"Sehari cari 2 agent,ambil yuran RM40 dengan agent anda =SEHARI untung RM80
30 HARI *RM80= RM2400 UNTUNG tiap2 bulan.
RM2400 BELUM KIRA KOMISEN JUALAN AGENT LAGI!!!
.gaji ANDA CMA ? gaji KAMU CUKUP ?
x nak RM2400 tiap2 bulanANDA TENTUKAN.
*PAKEJ: F1

________PACKAGE KAMI____________

RM50 sudah boleh mulakan BUSINESS anDA!!!!
PACKAGE "F" = STUDENT PACKAGE!!!!!!!!
PACKAGE "F" ###******************
(semua dalam 1 Handset : KEUNTUNGAN
MAXIS =2.3%
DIGI =1.4%
CELCOM=3% JUAL Topup celcom rm10 = 30 sen untung 
HOT TICKET HOTLINK = 3 %
YURAN PENDAFATRAN:RM35 
MINIMUM MODAL BANK IN:RM50
KALI PERTAMA=BANK IN RM50 (YURAN RM35+MODAL RM15)
HABIS JUAL MODAL ,TAMBAH MODAL MINIMUM RM50 REPEAT BANK IN UNTUK TERUS PERNIAGAAN ANDA!


*PACKAGE "E3" ( BUSINESS PLAN ) 
(BAGI YANG NAK HANYA JUAL TOPUP JER) KEDAI RUNCIT/HP SHOP
(semua dalam 1 Handset : KEUNTUNGAN
*CELCOM=3.50 JUAL Topup celcom rm10 =35 sen untung 
*MAXIS =3% commission TERTINGGI DI PASARAN !!!
*DIGI =2.45 % commission TERTINGGI DI PASARAN !!!
*TUNATALK=3.2% commission TERTINGGI DI PASARAN !!!
YURAN PENDAFATARAN:RM 100 (RM120-DISCOUNT RM20 = RM100)
MINIMUM tambah MODAL BANK IN SETIAP KALI :RM200 KEATAS.
KALI PERTAMA=BANK IN RM200
RM200,LEPAS TOLAK RM100=START NIAGA BAKI RM100 credit untuk dijual
HABIS JUAL MODAL RM100 ,REPEAT TAMBANH MODAL BANK IN MINIMUM RM200 KEATAS SETIAP KALI!


*PACKAGE "E" ( BUSINESS PLAN )
(BAGI YANG NAK HANYA JUAL TOPUP JER) KEDAI RUNCIT/HP SHOP
(semua dalam 1 Handset : KEUNTUNGAN
CELCOM=3.30 % JUAL Topup celcom rm10 = 33 sen untung 
MAXIS =2.8% commission TERTINGGI DI PASARAN !!!
DIGI =2.25 % commission TERTINGGI DI PASARAN !!!
TUNATALK=3.0% commission TERTINGGI DI PASARAN !!!
YURAN PENDAFATRAN:RM80 (*RM100-DISCOUNT RM20 BAGI PACKAGE "E" SAHAJA!!!!!! CEPAT !! = RM80 SHJ)
MINIMUM tambah MODAL BANK IN SETIAP KALI :RM200 KEATAS.
KALI PERTAMA=BANK IN RM200
RM200,LEPAS TOLAK RM80=START NIAGA BAKI RM120 credit untuk dijual
HABIS JUAL MODAL RM120 ,REPEAT TAMBAH MODAL BANK IN MINIMUM RM200 KEATAS SETIAP KALI!



(STUDENT PACKAGE)
PACKAGE "F1" (BAGI YANG NAK CARI DOWNLINE&UNTUNG
YURAN PENDAFTARAN,jual topup)
  • Dapat AGENT BARU?  PENDAFTARAN DIURUSKAN SENDIRI
  • dengan guna FORMAT SMS,DAFTAR DIMANA2 SHJ.(cari ejen dimana2 shj facebook, kawan2, suadara/i, universiti, sekolah kedai runcit.)
  • Yuran pendafatar DITENTUKAN OLEH ANDA !!!
  • Commission jualan AGENT DIBAWAH ANDA auto masuk  dalam account ANDA *REAL TIME (commission boleh dijual)!!
  • Dapat commission TANPA buat kerja , commission
  • JUALAN AGENT DIBAWAH ANDA masuk automatically, tak nak ?
  • no HOTLINK/DIGI/CELCOM boleh didaftar !!!
  • bank in MODAL minimum RM50 SAHAJA!!!

(semua dalam 1 Handset : KEUNTUNGAN
CELCOM =3.25% JUAL Topup celcom rm10 = 32.5 sen untung 
MAXIS =2.5%
DIGI =1.6%
HOT TICKET HOTLINK = 3.5%
YURAN PENDAFATARAN:RM 60 (*RM80-DISCOUNT RM20 BAGI PACKAGE "F1" SAHAJA!!!!!! CEPAT !!)
MINIMUM tambah MODAL setiap kali BANK IN:RM 50 sahaja
KALI PERTAMA=BANK IN RM80 (*60 YURAN+20 MODAL UNTUK dijual)
HABIS JUAL MODALRM20 ,ulang BANK IN RM50 KEATAS!!!


(STUDENT PACKAGE)
untuk CELCOM HP NO REGISTER SHJ !!!
PACKAGE "G" ###******************
(semua dalam 1 Handset : KEUNTUNGAN
MAXIS =2.5%
DIGI =0.5%
CELCOM=3.30% JUAL Topup celcom rm10 = 33 sen untung 
I-TALK = 7% 
HOT  TICKET HOTLINK= 3%
YURAN PENDAFATARAN:RM70 NET
MINIMUM MODAL BANK IN SETIAP KALI :RM 100 SAHAJA
KALI PERTAMA=BANK IN RM100 (70 YURAN  + 30 MODAL UNTUK DIJUAL )
HABIS JUAL MODAL  REPEAT BANK IN!
Jadikan anda sebagai:
KEDAI TOPUP BERGERAK DENGAN ALAT HANDSET ANDA!
24 JAM BUSINESS BEOPERASI!!!
KEUNTUNGAN DIBERI SECARA realtime!!
SIAPA X NAK BELI DENGAN ANDA JIKA ANDA DAH JADI AGENT E-RELOAD ?


( BUSINESS PLAN )
*PACKAGE "E1" ###*******************
(semua dalam 1 Handset : KEUNTUNGAN
MAXIS =2.70 %
DIGI =2.30 %
CELCOM =3.25 % JUAL Topup celcom rm10 = 32.5 sen untung 
XOX =3.0 %
tunetalk=3.0 %
U-MOBILE=3.00 %
italk =9.00 %
hot ticket= 3.5%
DIGI POSTPAID BILL PAYMENT: 0.5% (NEW)
PROFIT from the top up
YURAN PENDAFATARAN:RM150 (caj sekali shj!!!)
MINIMUM MODAL BANK IN: RM200
KALI PERTAMA BANK IN RM300 (** RM150 YURAN + RM150 MODAL UNTUK mula BUSINESS)
HABIS JUAL MODAL RM150 ,REPEAT BANK IN MINIMUM RM200 KEATAS SETIAP KALI!


PACKAGE: *SUPER MASTER AGENT ACCOUNT*
  • YURAN PENDAFTARAN RM 300
*****Kelebihan*****
  • Boleh REGISTER AGENT-tentukan SENDIRI berapa RM YURAN PENDAFTARAN nak ambil/UNTUNG dari AGENT anda.(RM30?RM50?)
  • untung COMMISSION JUALAN AGENT minimum 0.5% drpd jumlah jualan agent. dikira setiap sabtu malam.
  • cth:u dpt maxis 3%, u bagi agent anda 2.2%, u akan untung 0.8% menjadi milik anda sepenuh (3%-2.2%=0.8%).  kalau jumlah jualan agent sebulan RM50,000 * untung 0.8% = untung setiap bulan anda = RM400 BULANAN. JIKA jumlah jualan agent mecapai RM100,000 ?
  • Untuk Keterangan Lanjut Boleh Hubungi: (ZIELA)..HP: 0137929892

 How to Be an AGENT ?
1-pilih package E/E1?/F/F1/G/*SUPER MASTER AGENT ACCOUNT* ?
2-MINTA NO AKAUN  BANK :: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000545983100 @  sms :: 0137929892
3-Bank in  yuran pendaftaran + modal.
4-sms KE 0137929892 @ FACEBOOK MSG :
BANK IN ke bank akauan atas name siapa : ?
Bank/date/time/RM dalam RESIT BANK IN TEPAT: ?
NAME: ?
FACEBOOK PROFILE NAME: ?
HP NO UNTUK REGISTER E-RELOAD : ?
ALAMAT RUMAH: ?
ALAMAT EMAIL : ?
PACKAGE: ?
5-PROSES DAlam 4 jam.